BRANDSTOF VOOR DE BENEN

Onze zuiderburen waren erg nieuwsgierig naar ons voedingspatroon. Atletieknieuws uit België heeft ons hierover geïnterviewd. Wat eten we voor een wedstrijd, trainingen? Wat eten we niet? Lees verder voor het gehele interview.

Door Atletieknieuws

Inzichten worden in een individuele sport als atletiek weinig gedeeld. Daarom trokken wij, onder het motto ‘samen sterker’, onze stoute schoenen aan en vroegen we atleten op de man af hoe zij het aanpakken op vlak van sportvoeding. Laura en Lisanne de Witte namen de proef op de som en onderzochten of het als topsporter mogelijk is om veganistisch te eten. Voor hen dus geen dierlijke producten zoals eieren, vlees, vis of melk. Het verdict leest u hier.

Dag Laura en Lisanne, jullie kozen er een tijd geleden voor om veganistisch te gaan eten. Wat was jullie drijfveer?

Laura: “Ik ben Lisanne daarin gevolgd. Zij deed het al een maand en ik wou het ook proberen.”

Lisanne: “Ik ben er inderdaad mee gestart. Naast het feit dat het mij een hele leuke uitdaging leek, deed ik het ook uit liefde voor de dieren en omwille van de gezondheidsvoordelen die het oplevert. De impact op het milieu was echter de belangrijkste drijfveer. Toen ik met dat idee speelde, ben ik meteen filmpjes van andere sporters beginnen opzoeken die vertelden hoe ze hun plantaardig dieet combineerden met hun sport. Over het algemeen waren het vooral ultralopers en crossfitters die het deden. Ik dacht dat als zij dat konden, het mij ook wel moest lukken en zo ben ik erin gerold.”

Hoe was het om veganistisch te eten? Wat waren de grootste moeilijkheden voor jullie?

Laura: “Thuis ging dat eigenlijk moeiteloos. Op stage of op kampioenschappen was het wel heel moeilijk om dat voedingspatroon aan te houden. Ondanks het steeds ruimere aanbod in de winkels, blijft het nog vaak zoeken naar veganistische alternatieven. Zelfs lactose-arme producten vinden is soms al een helse klus.”

Lisanne: “We moesten er heel erg op toezien dat we voldoende aten en voldoende eiwitten binnen hadden aangezien het als veganist moeilijker is om de energiebehoefte te dekken. Op zich was dat wel leuk, want we mochten eigenlijk de hele dag door eten. De energie-inname monitoren is alleszins een groot aandachtspunt voor zij die het willen proberen, net als het zorgen dat je voldoende (en vooral de juiste) eiwitten binnen hebt.”

Jullie zijn er inmiddels mee gestopt. Wat was de reden dat jullie opnieuw dierlijke producten zijn beginnen eten?

Laura: “Uiteindelijk heb ik zo’n vijf en Lisanne zo’n zes maanden veganistisch gegeten. Daarna merkten we bij een controle dat we serieuze tekorten hadden in ons bloed. Onder andere ons creatine- en ijzergehalte stond heel laag. Er waren nog enkele andere waarden zoals die van eiwitafbraak die niet optimaal waren. Daarnaast merkten we op de piste ook verval in onze prestaties. Met onze kracht zat het eigenlijk altijd wel goed, maar je merkte dat onze explosiviteit heel erg achteruitging en dat resulteerde in mindere tijden.”

Lisanne: “Je merkte ook een verschil tussen Laura en mij. Laura nam bijvoorbeeld creatinesupplementen in waardoor zij op die bloedparameter beter scoorde dan mij. Ook haar explosiviteit was minder afgenomen dan bij mij. Toch besloten we om niet volledig in te zetten op supplementen, maar om stap voor stap weer dierlijke producten te beginnen eten. Onze omgeving was geen grote voorstander van ons voedingspatroon in combinatie met topsport, dus dat speelde zeker ook mee in deze beslissing.”

Hoe ziet jullie voedingspatroon er nu uit?

Lisanne: “Momenteel eten we weer dierlijke producten. Dat begon eerst met het opnieuw introduceren van eieren in onze maaltijden en nadien volgde ook vlees. Vis of gewone melkproducten zal je ons nog steeds niet zien eten. Dierlijke melkproducten kan je heel makkelijk vervangen door bijvoorbeeld soja. Daarbovenop voel ik mij veel beter bij lactose-arme producten, want bij lactose krijg ik snel maag- en darmklachten. We nemen na de training ook nog steeds een plantaardige eiwitshake gemaakt van erwten. Deze bevat alle aminozuren die we nodig hebben, smaakt goed en bevat geen lactose. Ideaal dus.”

Lees de rest van het interview via deze link.

Gerelateerde berichten